Filmklub

Filmklub

Mit vétettem, hogy ezt érdemlem?

2020. március 21. - auch w.

Lakótelep, bizonytalan egzisztencia - egy átlagos kispolgári család élete, amelyet egy asszony próbál meg összetartani, miközben minden szétesik, mindenki a saját dolgaival, önmagával van elfoglalva. Tehet-e egyáltalán valamit, és annak van-e értelme, vagy inkább hagyjon mindent elrendeződni, passzívan alakítva saját életét?

A bejegyzés trackback címe:

https://filmklub-tok.blog.hu/api/trackback/id/tr5515540950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szabó Ingrid 2020.03.23. 20:08:35

Ez a film jól mutatja be, azt a sztereotípiát, hogy milyen egy átlagos család élete a lakótelepi életkörülmények között. A család minden tagja küzd a megélhetésért. Ennek érdekében olyan eszközökhöz és munkákhoz folyamodnak, amelyek illegálisak. Így jön képbe a drog, a prostitúció és a többi függőség. Amely az összes szereplőre vonatkozik.

Mag a cím is valamilyen problémahelyzetet sugall. A film női főszereplőjének a szomorú sorsára utal. Szerintem maga a befejezés nem feltétlenül volt negatív. Hiszen a fia meg az anyósa elköltözött, tehát kevesebb éhes száj maradt a családban. Az egresszív és csaló férje pedig már nem szomrítja mindennapjait, hiszen megölte. Bár úgy tűnik, hogy a főszereplő egyedül marad és boldogtalan, mégsem ez lesz a végkimentel. Ugyanis a kisebbik fia, akit korábban egy pedofilnak adott, visszatér és némi boldogságot visz a nő életébe. Ezt a főszereplő ki is mondja.

A szupererővel ellátott kislány számomra értelmetlen volt. Teljesen felesleges volt őt szupererővel ellátni.

Kecskés Eszter 2020.03.23. 22:25:53

Nekem ez a film kissé nyomasztó volt. A legtöbb illegális cselekedet egy háztömbbe volt sűrítve. A gyilkosság inkább baleset volt és a családanya reakciója, majd tettének bevallása is megerősíti ezt. Egyértelműen kiederül, milyen nehéz anyagi körülmények között élnek és ezzel magyarázható is volna mindenki kilengése, de mégsem. Mert a prosituált nem azért prostituált, mert nyomorog, a fiú nem azért díler, hogy a családi kasszát erősítse, a kisfiú "saját szórakozásából" élt együtt a pedofil fogorvossal, míg meg nem unta. A nagymamának volt dugi pénze, étele, de azért tarhálta a csontot.
A taxis folyamatosan a múlban élt, de furcsa módon míg az előző kapcsolatát az anyagi jóléthez segítette (ugyan csalással), a feleségével, gyermekeivel nagyon szűkösen voltak. Míg az exbarátnő jólétben, egy hodályban élt (mégsem volt boldog), addig a család egy picike lakásban lakott és a családanya takarításból pótolta ki az ételre valót.
Gyermekkoromban panellakásban éltünk a 80-as években és bizonyára ügyeskedtek a szomszédaink, de ez a fajta életmód nem volt jellemző. Ebből azért azt gondolom, hogy a film egyfajta kifigurázása lehet annak a felfogásnak, hogy a szegénység az oka a bűnözések, a színvonalon aluli gondolkodásnak és életvitelnek.
A film végén pedig, amikor az anyuka egyedül maradt, volt egy mélypontja, amiből kisebbik fia hazatérése végül kizökkenti. A rosszat is meg lehet szokni, tud hiányozni a megszokottság, akkor is, ha rossz. Ezért is olyan nehéz kikeveredni vacak párkapcsolatokból, élethelyzetekből.

Kecskés Eszter 2020.03.23. 22:28:06

Azt elfelejtettem leírni, hogy a parafenomén kislány nekem is egy kicsit kilógott a történetből, de biztos van valami jelentősége, csak még nem jöttem rá.

Andrejkó Bettina 2020.03.24. 16:05:30

Almodóvár ezen filmje egy tipikus lakótelepi család életét írja le (legalábbis a "rosszabbik" fajta lakótelepi családét), ahol lopnak, csalnak, kábítószereznek, hazudnak stb. olyan dolgok, amik sajnos a megélhetésükhöz nélkülözhetetlenek, hiszen, ha ennek az ellenkezőjét tennék, felemésztené őket a telep. Nagyon sok ilyen filmet készítettek azóta, amik erről szólnak. Elég lehangoló látni, hogy ez megtörténhet, sőt meg is történik a világban, csak mi nem tudunk róla. Érdekes, hogy ez a film is egy nő életét mutatja be (mint az előző film is amit néztünk). A cselekmény is elég durva. Maga az egész helyzet is az számunkra, akik nem ilyen helyen laknak, de ahogy a film lejátszódik, az ember csak néz ki a fejéből és gondolkodik, hogy itt meg mi történt. Az anyuka gyógyszerfüggő, aki megöli a férjét, aki egy hamisító (ezt próbálja balesetnek álcázni). Maga a konfliktus is ebből indul, az anya már nem bírja ezt a nincstelenséget és kilátástalanságot. A két nagyobbik fia drogkereskedők, a legkisebb pedig meleg, akit kiskorában egy fogorvosnak ad, aki mellesleg pedofil. Mondhatni kész katasztrófa ez a helyzet. A későbbiekben aztán a fia megjelenik, boldogságot hozva anyjának (bár szerintem az idő semmit nem változtat a tetteken). Maga az egész film egyébként eléggé összeszedetlen vol, a részek valahogy nem mindig álltak össze, viszont külön-külön a részek nagyon jók voltak. Hiába volt nyers és szomorú, nagyon jól bemutatta milyen lehetett akkoriban a lakótelepi élet, ahol küzdeni kellett a megélhetésért. Végül, engem is érdekelne a kislány, hogy neki milyen szerepe lett volna a filmben.

Erben Viktor 2020.03.24. 16:12:50

Ezt a filmet nem csak rendezőként, de szerzőként is jegyzi Almodóvar .
Bár időben és térben elég messze játszódik a történet, mégis érdekes módon könnyebben tudok azonosulni a történettel. Ez annál is furcsább, hogy a spanyol rendező 1984-ben mutatta be a közönségnek a filmet. 36 év közel 2000 km. A problémák, amiket feszeget, éppúgy előfordulhat a mai Magyarországon, mint a nyolcvanas évek Spanyolországában. Nehéz élet- és munkakörülmények, széteső család, önzés, csalás, bűnözés, hazugság, hűtlenség, alkohol és drog problémák, eltérő szexuális irányultságok. Mindez egy családon belül és annak környezetében egy "gettósodott" lakótelepi környezetben sűrűsödik.
A groteszkségét (és egyben hihetőségét) emeli, hogy a legtermészetesebb módon vannak ábrázolva, így szinte már számunkra is elfogadhatóvá, megérthetővé válnak.
A történet központjában a családanya áll. Hajlamosak vagyunk a főhős szemszögéből tekinteni a világra, a hibáit is könnyebben elfogadva. Ennélfogva megbocsájtóbbak is vagyunk a bűneivel szemben. Mintegy feloldozva láthatjuk a saját (remélhetőleg) kisebb hibáinkat, vétkeinket, hiszen még a gyilkosságot is bocsánatos bűnként látjuk.
De eközben ott lebeg a fejünk felett a film címe:
Mit VÉTETTEM, hogy ezt érdemlem?
vagy inkább:
Mit TETTEM, hogy ezt érdemlem?
de leginkább:
Mit NEM TETTEM, hogy ezt érdemlem?

Somogyi Emese 2020.03.24. 21:33:08

A filmben egy lakótelepi panellakásban, rossz körülmények között élő családot ismerhetünk meg. Sokan élnek egy kis helyen összezárva. Mindannyiuknak van egy függősége vagy valamilyen illegális tevékenységet folytatnak. A családanya gyógyszerfüggő; a családapa csaló és hamisító volt korábban, valamint a múltban él és egy másik nőért van teljesen oda; a nagymama nagyon zsugori, van pénze, de nem segíti a családot, emellett szerintem édességfüggő; a nagyobbik fiuk drogkereskedő; a kisebbik pedofilokkal van együtt, amikor fogszabályzó kell neki, nem tudják kifizetni, az anyja örökbe is adja a pedofil fogorvosnak, a kisfiú ezt nem bánja. A szomszédban élő nő prostituált; van még a háztömbben egy anya, aki folyamatosan bántja a lányát és semmibe veszi, mert szerinte olyan, mint az apja, aki elhagyta. Később kiderül, hogy a lánynak varázsereje van. Ez véleményem szerint nem lehetett a folyamatos bántások oka, mert a kislány a főszereplő családanyának is segített, kedves volt a nővel.
A családanya szemszögéből látjuk az eseményeket, ő a főszereplő. Nem élvezi az életét, nagyon kilátástalannak tűnik a helyzete. Háztartásbeli, emellett takarítói munkát vállal több helyen is a megélhetés miatt. A családapa taxisofőr.
A szereplők egymáshoz való viszonya is jól megmutatkozik, az egész család egyre jobban szétesik, nemcsak lelkileg, hanem ténylegesen is, ugyanis a kisebbik fiút a családanya örökbe adja a pedofil fogorvosnak; a férjét megöli félig féltékenységből és dühből, félig véletlenül; a nagyobbik fia visszaköltözik a nagymamával a nagymama falujába. Ekkor az anya egyedül marad, de nem könnyebbül meg, hanem elgondolkodik az öngyilkosságon. Már ott áll az erkélyen és néz lefelé, de a jelenetet feloldja a kisebbik fia hazatérése, akinek véleményem szerint örül, biztos vagyok benne, hogy szereti a fiát, és megnyugszik, hogy nem maradt teljesen egyedül, valakinek még szüksége van rá.
A film számomra nyomasztó volt. Sok ember volt összezárva egy kis helyre, mindannyiuk valamilyen szinten romlott volt, nem viselkedtek és beszéltek szépen egymással. Nem volt meg a családban az összetartás, nem próbáltak kilépni ebből az egész nincstelenségből, nem igazán tettek eleget a sorsuk, az életük jobbá tételéért.
Nagyon tetszett és pozitív volt számomra viszont a nagyobbik fiú és a nagymama összetartása, ők egy közös egységet alkottak a családon belül. Támogatták egymást, sok mindent meg tudtak beszélni, jól érezték magukat egymás társaságában. Ők legalább bemutatták, milyennek kellett volna lennie a család atmoszférájának, náluk megjelent egymás támogatása és a szeretetteljes légkör.
Szabó Ingrid és Kecskés Eszter kommentjével teljes mértékben egyetértek.

Kné Bodó Angelika 2020.03.25. 08:59:20

Egy újabb(szuper)modern spanyol történet. A címe sokatmondó,már sejthető belőle,hogy valami nincs rendben.Úgy érzem a hétköznapi élet bemutatásra es megélésé lehet a cél,hiszen a lakótelepi élet, a foglalkozások, a fülben előforduló élethelyzetek, nem állnak távol az emberek mindennapjaitól.Én nem ismertem Pedro Almodóvar-t,pedig van pár filmje amit már láttam(mint utólag kiderult), de azt hiszem a kezdeti alkotásai hűen adták vissza a korok/évek akkori"gondjait"megélését.Nem" 12 egy tucat "a film maga,pedig ezek a dolgok ,azt hiszem batran mondhatom,hogy nem újdonságok senki számára.Mindig hajlamos vagyok egy számomra szimpatikus szereplőt központi figuraként látni,ha nem egyértelmű esetleg,vagy ha igen akkor is..elragadnak az érzelmek és az általam kijelölt "főhős "szerepébe akaratlanul is beleképzelem magam.Összességében akárhogy is de a történet magával ragadott és értettem,hogy az ő filmjeit igenis meg kell nézni ahhoz,hogy átadja azt amit az alkotója szeretne,mert ezen elképzelés csak a vásznon érvényesülhet igazán.

Koroncai Brigitta 2020.03.25. 12:14:23

Ez a film szerintem az élet nagyobb társadalmi problémáit mutatta be, kicsit természetesen túlozva, egy családon, illetve egy lakóközösségen belül. A mai világban is fellelhető összes gondot jelentő kérdés megjelent a filmben. A prostitúciótól kezdve, a drog fogyasztáson és a kisgyermekkori bántalmazáson át, a depresszióig, minden benne volt. Az egész film alatt azt éreztem, hogy ott lebeg a levegőben egy kérdés: Vajon mi lehet ezeknek a problémáknak a megoldása, van-e egyáltalán megoldás rájuk? Hiszen a főszereplő is rendgeteg kritikát fogalmazott meg az életével kapcsolatban (nincs pénze, sokat kell dolgozzon, nem szereti az anyósát) és mégis, amikor a film végén a problémáinak nagy része megoldani látszódott ő nem boldog lett, hanem majdnem öngyilkos. Tehát jogos a film által feltett kérdés: Van megoldás? Rengeteg ellentéten keresztül kereste a választ, a
megoldást, a gazdag és a szegény, a gyerek és a felnőtt, mind megjelentek és mind elégedetlenek voltak valamivel az életükben, ebből következik szerintem a válasz a kérdésre. Nincs megoldás ezekre a problémákra egészen addig, amíg a tárgyaktól, az anyagi körülményektől, vagy másoktól várjuk a boldogságot. Itt a lényeg abban rejlik, hogy megtaláljuk-e a szépet és a jót abban amink van. Szerintem ezt a szép és nemes üzentet akarta átadni a rendező. Ez leginkább a film végén következett be, amikor a főhős rájött, hogy elveszített mindent, amit szeretett az életében, de természetesen nem záródhat teljes tragédiával a film, így a kisebbik fia visszatértével kapott még egy kis reményt és örömet az életben. Igazi művészfilmnek mondanám, mert elgondolkodtat az élet nagy kérdésein, és kicsit felnyitja a szemnünket. Ezek a helyzetek a mi életünkben is nap, mint nap jelen lehetnek, akár rólunk is szólhatott volna a film (kis túlzással).

Dávid Hegedűs 2020.03.25. 21:25:06

Ez a film egy átlagos körülmények között élő spanyol családot mutat be a '80-as évekből.
Személy szerint nekem nagyon tetszett ahogy bemutatták a panel lakóközösségét, ahol "mindenki mindenki farkasa" de közben mégis segítik egymást és ott vannak egymásnak. Számos ismerős momentum volt benne számomra is, bár én sosem laktam panelban, ám számos ismerősöm a mai napig ilyen körülmények között lakik. Akár egy kis lakásban nagymama szülők és gyerekek mint a filmben, ami jól mutatja be mind a generációk közötti különbségeket, mind pedig azt a szomorú kilátástalanságot amiben ezek az emberek sokszor eggyüt élnek. A kedvenc szereplőm mégis a nagymama volt aki mellett bár gyakran elsuhannak az események, mégis megvannak a saját kis berögzött értékrendjei, és az unokával (Aki többek között azért is azért árul drogot hogy a nagymamája álmát meg bírja valóstani) folyamatosan összetartanak és végül megkapják a saját kis happyendjüket. Bár a film vége alapján erősen megkérdőjelezhető az általuk vágyott vég ténylegesen boldog mivolta.

u.i.: R.I.P kicsi gyíkocska :(

Fanni Jánosházi 2020.03.25. 21:54:49

Maga a film bemutatja azt, hogy milyen nyomorban élni, hogy milyen az, amikor megállás nélkül dolgozol azért, hogy fent tartsd a családod... És hát nem mindig hálálja meg a családod. Láthattuk a hétköznapi problémákat, a kiskapuk keresését, a problémák ,,megoldását”. De leginkább azt, hogy hogyan megy tönkre lelkileg az a személy, aki mindenért küzd,és ezért mindent megvon magától.
De hogy ha végre gondol is magára akkor is valamit hazudnia kell, hogy az nem is az övé.
A nagyobbik fiú és a nagymamája közötti kapcsolat nagyon tetszett, legalább ők összetartottak a családban és segítették egymást. Legszebb pillanat, amikor a fiú haza viszi nagyiját a falujába.(És ugye a fiú csak ezért árult drogot hogy nagymamája álmát teljesíteni tudja, és ebből a pénzből édesanyjának is adott.)
Véleményem szerint nem volt rossz, de nekem például az nem tetszett, hogy a kislányt szupererővel ruházták fel.Szerintem felesleges volt ezt beletenni a filmbe.

Ja és nyugodjon békében a szerencsétlen gyíkocska :( (R.I.P , ?-1984)

Schütz Alíz 2020.03.26. 17:06:12

Engem ez a film teljesen elrettentett. Számomra teljesen jól bemutatta azt, hogy én nem szeretnék soha így élni, de elgondolkodtatott azon, hogy hányan élhetnek még mindig így, hány nő van aki a mai napig függ a férjétől.
A film középpontjában egy olyan család van, ahol rengetegen laknak összezárva, mindenkinek valamilyen függősége van, nem tartanak össze és ebből az egészből meg sem próbálnak kilépni vagy javítani rajta. A férj a múlthoz ragaszkodik és a volt szeretője után vágyódik, a nagymama zsugori, cukorbeteg és mégis édességet eszik, az anyuka nyugtató függő.
Az emberi kapcsolatok csak részben összetartóak - egyedül az idősebbik fiú és a nagymama tartanak össze, ők sok hasonló tulajdonásgot is mutatnak - mindketten dugdossák a megszerzett pénzüket és ez a kapocs erősödik a közösen talált gyík hazavitelével, akit elneveznek "Pénznek".
Az anyuka és a kisebbik fiú, Miguel kapcsolatán látszik még némi összetartás, de bonyolult, mert bár törődika. fiával és fgoszabályzóra kuporgatja neki a pénzt, de aztán az eladja a fiát a pedofil fogorvosnak, majd a végén ő lesz az egyedül kapcsolat aki megmarad neki.
Legtöbbször nem beszélnek szépen egymással a családtagok és semmibe veszik egymást, mindenki a saját dolgával van elfoglalva.
Összefoglalva a film nagyon nyomasztó volt, mert kicsi és zárt tereket használt Almodovár, mely terekbe sok szereplőt helyez el, amivel a fuldoklás érzését kelti a nézőben - vég ezt érezzük a film alatt, majd a végén, mikor az anya hazaér az üres lakásba és látjuk a az üres szobákat ez a nyomasztó érzés szorongással/pánikkal párosul, amit fia, Miguel hazaérkezése old fel a film lezárásaként. Ezt a folytonos nyomasztó érzést csak néha töri meg a rendező a komikus helyzetekkel. Erősíti bennünk ezt a lehangoltságot, hogy az egymást követő szituációkban mindig van egy szereplő, akit sajnálunk - együtt érzünk az anyával a kilátástalan helyezet miatt, a kislánnyal az anyja miatt stb.

Koltai Eszter 2020.03.26. 20:15:41

A filmünk egy lakótelepen játszódik. Egy keményen dolgozó középosztálybeli családról szól, akik közül mindenkinek van valami furcsasága. A családanya gyógyszerfüggő és eladja a kisebbik fiát egy fogorvosnak, az apa hamisítással foglalkozik, a gyerekek egyike drogot árul a másik pedig homoszexuális és persze ott van a szenilis nagymama akit elég nehéz elviselni. A legjobban a film alapján az anya szenved a legjobban, nyilvánvalóan ő van a a történet középpontjában. A történet elején hallhatjuk, ahogy azt kívánja bárcsak egyedül élne és nem kéne senkihez alkalmazkodnia. Végül a szenvedése odáig fajul, hogy megöli a férjét, ami persze baleset volt, de mégis megpróbálja az ártatlant adni amit el is hisznek neki olyannyira, hogy mikor bevallja mit tett a felügyelő nem is hiszi el neki. Látszik az asszonyon, hogy próbál mindenkinek megfelelni, hiszen a fiának fogszabályzóra gyűjt pénzt, egész nap dolgozik és utána főz a férjének. Ezen erőfeszítések ellenére is a családnak nehezen telnek a napok főleg a hónap vége, amikor van, hogy nincs mit enniük. A történet végére gyakorlatilag egyedül marad, a férje meghal, a nagymama visszaköltözik vidékre az idősebb unokájával. Egyedül csak Miguel, a kisebb fiú marad az anyjával. A történet fő mondanivalójától eltekintve nem nagyon tudtam hova tenni, hogy a 6-on élő kislánynak varázsereje van, főleg hogy mikor a főszereplőnk ezt megtudta, szerintem kicsit sem lepődött meg. Kicsit ironikus volt a történtet, olyan elemek miatt mint a vér a gyíkon amit egy mai filmben már rég a laborban elemeznének, itt meg maga a rendőr dobja ki az ablakon a bizonyítékot. Voltak még benne olyan dolgok amik kicsit érthetetlenek voltak, ilyen a prostituált barátnő, akinek nem nagyon értettem a szerepét a történetben. De összességében nagyon tetszett a film, lekötötte a figyelmemet és a cím választás is érthető volt. Mivel ez a felnőttek életéről és a munka világának nehézségeiről, annyira nem érzem ezt át de kíváncsi vagyok ha megnézném 5 év múlva akkor hogyan állnék hozzá

FodorTina 2020.03.27. 20:25:50

Erre a filmre azt is mondhatnám, hogy egy átlagos család életét mutatja be, de ezzel a véleménnyel túloznék is, nehéz megítélni, hogy melyik az „igazabb”. Viszont azt tökéletesen bemutatja, hogy milyen egy átlagos család élete, amikor küzd a megélhetésért, az életért. Amikor ilyen súlyos problémákkal küzd az ember, akkor egyre kilátástalanabbá válik, és már nem tud megfelelő döntéseket hozni, így egyre nagyobb problémákba ütközik és egyre nehezebb jó döntéseket hozni.
Már a film címe is ezt mutatja, de arra is rávilágít, hogy talán nem ismerik fel az emberek, hogy ők a saját életük kovácsai és az érdemlem szó mutatja ezt leginkább.
A film kissé feldarabolt, külön epizódokból tevődik össze (de nyilván összefüggő).
Az emberi kapcsolatok is érdekes, már csak azért is, mert rengetegen kényszerülnek manapság is abba a helyzetbe, hogy egy fedél alatt éljenek a szüleikkel/nagyszüleikkel, és amit a film is jól bemutat, ki tud éleződni a helyzet a családtagok között, a generációs különbségek megmutatkoznak a filmben és a nagymama berögzött szokásai is ezt mutatják. De az igazán szép ebben az egész nyomasztó érzetet árasztó filmben, ahogy a nagymama és az unoka összetartanak. De ezenkívül, semmibe veszik egymást a családtagok, mindenki a saját bajával van elfoglalva.
Összességében nyomasztó a film, de annak ellenére, hogy sok túlzást/szélsőséget érzek benne az alapvető társadalmi problémát, a családok mindennapjait jól mutatta be.

Farkas Tamás920810 2020.04.01. 09:47:04

A film címében szereplő kérdést szinte bármelyik szereplő feltehetné. A családon belüli feszültségek komoly társadalmi problémákat tükröznek. A vidékről a nagyvárosi lakótelepekre költözés, ahol kevés a hely, valamint a nők tömeges munkába állása szétzilálja a régi életformát és értékrendet.
Glória a női főszereplő gyógyszer függő lesz, az egyik fiuk kábítószerrel kereskedik, a szomszéd nő prostituálttá válik, és van, aki az alkoholba menekül. Az igazi probléma viszont az, hogy a családtagok nem beszélgetnek egymással, mindenki csak magával foglalkozik, a konfliktusok szaporodnak, a feszültség pedig egyre csak nő.
Hiányzik a megértés és a szeretet, amit semmi pótszer nem adhat meg. Glória egy veszekedés kapcsán végül groteszk módon öli meg a férjét. A film végén nem lesz a gyilkosságnak jogilag büntetése, hiszen a rendőrség nem találja meg a tettest.
Hiányzik a bűn és a bűnhődés katarzisa. A rendező rámutat ugyan komoly társadalmi problémákra, de nem ad rájuk megoldást, illetve útmutatást sem.

Kinga Gimesi 2020.04.01. 15:06:15

Jól összerakott film volt, jól megírt karakterekkel és problémákkal. Nekem ennek ellenére sajnos nem tetszett. Nem tudtam együttérezni a szereplőkkel, mert sajnos úgy gondolom, hogy mindannyian önmaguk okozták a saját problémájukat. Az egyetlen, aki kicsit tudatosabban rombolta a saját életét, az talán a szomszéd prosti lány volt, így ő egy kicsit kiemelkedett számomra a többi szereplő közül.
Zavaró volt, de gondolom ez volt a rendező célja, hogy senki nem beszélt egymással, ami mondjuk alapjában véve a problémák nagy részét megoldhatta volna.
Összességében véve, a végére nem tudtam eldönteni, hogy örülök-e vagy sem a végkifejletnek. Az egyetlen olyan dolog amit sajnáltam a kis gyík volt, ő tényleg csak az elszenvedője volt a történetnek.

Szabó L. Csilla 2020.04.04. 11:48:34

Véleményem szerint Almodóvar filmjének a középpontjában a pénz áll. És hogyan lehetne jobban bemutatni valaminek az értékét, a létfontosságát, mintsem annak a hiányával. Manapság nagyon divatos azt hangoztatni, hogy a „pénz nem minden”, „a pénz nem boldogít”, „pénzzel nem lehet mindent megvenni”. Ezekkel a kijelentésekkel a társadalom nagy része egyetért. Ám akkor vizsgáljuk meg azokat a hétköznapokat és azokat az embereket, akiknek nincs pénze. Almodóvar megmutatja azt a világot, azt a társadalmi réteget - egy családon és a család közvetlen környezetén keresztül - ahol az emberek nagyon komoly anyagi nehézségekkel küzdenek. A film felkavaró, feszültséget és türelmetlenséget vált ki a nézőből. Miért csinálnak ilyen borzalmas dolgokat és miért nem változtat egyik szereplő sem az életén? Emberi hibák, rossz és gonosz döntések sorozata vezet végig minket a filmen: okirat-hamisítás, gyógyszerfüggőség, drogkereskedelem, agresszív emberi kapcsolatok, családon belüli bántalmazás, lelki terror, prostitúció , pedofília és végül gyilkosság. Minden rossz döntés külön-külön is elítélendő, valamilyen módon mégis feloldozást nyer minden döntés, hiszen egy dolog vezérelte a szereplőket, a pénz. A szereplők nagy része bármit megtett volna és meg is tett a pénzért. Érdekes motívum volt számomra, hogy a nagymama és az unokája bármilyen nevet választhattak volna a gyíknak, ám a gyík neve Pénz lett. Elgondolkodtató, hogy amikor Antonio felpofozza Gloria-t, akkor Gloria vére a gyíkra hullik. Gloria megöli Antoniot és a gyíkot is eltapossák. A Pénz nevű gyík halála után kezd rendeződni a szereplők élete: a prostituált összejön a nyomozóval, Gloria gyilkosságára nem derül fény, a nagymama és az unokája együtt elutaztak Madridból és Gloria fia hazatér.

Ubrankovics Fanni 2020.04.07. 17:23:54

Nekem tetszett a film groteszksége és abszurditása. Az tette rám a legnagyobb hatást, amikor megfogalmazódott bennem, hogy valakinek ez a film nem abszurd, hanem csak a hétköznapi életének bemutatása. Mert valóban, a filmben ábrázolt problémák ma is validak (szegénység, családon belüli erőszak, drogfüggőség, pedofília, prostitúció...). Ugyanakkor ami elgondolkoztat engem ezzel a filmmel kapcsolatban: a szegénység vezetett a család problémáihoz? Ha összetartottak volna, megfelelően kommunikálnak egymással, szeretik és támogatják egymást, akkor nem lett volna jobb sorsuk? Vagy lehet, hogyha az embernek nem teljesül az egzisztenciális biztonsága, akkor képtelen másokkal kedves lenni? Vagy lehet, hogy a családon belül egymást okolták a szereplők a saját bajaikért, hiszen például az anya a fiaival nem nagyon tudott kedves lenni, viszont a a barátnője kislányával nagyon jó volt a kapcsolata.

Tukacs Vanda 2020.04.10. 17:49:02

Almodóvar a lakótelepi, hátrányos helyzetű életkörülmények legfőbb problémáit zsúfolja össze, egyetlen háztartásba. Az egykor hamisító apa, aki elvárja, hogy minden nap meleg vacsorával várja haza felesége, az anya, aki takarít a megélhetésért, félrelép és nyugtatókon él, a homoszexuális kisfia, drogkereskedő bátyja és a legszerethetőbb karakter a nagymama személyében, aki zsugori és cukorbeteg, álmodozó, az összetartás megtestesítője tölti be mindazt a 35m2-t. A katasztrófákért és a feszültségért nem kell a szomszédig se menni, hiszen ott is egy prostituált él, de legalább ő boldog. Vagy csak annak szeretne tűnni.
A pénztelenség és a kommunikáció teljes hiányával élik mindennapjaikat a családtagok, és kell szembenézniük a problémákkal. Az egyetlen szereplő, aki mindent lát az a gyík, de sajnos végül ő is pórul jár. A filmben végig történnek az események a tanulság levonása nélkül, mindenki továbbra is önző marad.
A film vége a katarzis helyett befejezetlennek tűnik: az apát megöli a felesége, a nagymama és a nagyobbik testvér vidékre utazik, a kistestvér hazatér az anyjához. A film ’happy end’ hangulatot szeretne éreztetni, azonban valahogy mégsem teljes a kép. Bár, talán sosem volt az. Összességében nézhető és izgalmas volt, kicsit félelmetes módon pedig valóságszerű.

Véghelyi Angelika 2020.04.11. 00:21:03

Őszintén megvallva, az eddigi filmek közül ez tetszett a legkevésbé.
Olyan abszurd történések voltak benne, amelyek egyáltalán nem tetszettek.
Először is, ahogy az anya elengedte a gyermekeit, főleg a kisebbet.. Meg is állítottam a filmet és visszatekertem, hogy most valamit én értettem félre vagy csak nem figyeltem, és azért nem értem!?..
Aztán a házaspár életstílusa (tudom, hogy fontos a pénz, de NEM minden).. a folyamatos konfliktusok, a tiszteletlen hangsúly, amit megengedtek maguknak egymással szembe..
A szomszédasszony viselkedése a gyermekével, csak azért, mert a férjére emlékezteti, egyszerűen kiakasztó volt..
Nem a film történetébe illőnek gondoltam a kislány "varázs erejét".. Fel is tettem hangosan a kérdést hogy ez most komoly? .. De itt legalább nevettem egyet, a sok szörnyűség mellett.
Többször is tettlegességig fajultak a konfliktusok, (anya-kislány, férj-feleség), ez nagyon kellemetlen érzést váltott ki belőlem, ami végig kísérte a filmet.
Nem lesz a kedvenc filmem, viszont sok mindenen gondolkoztam, miután vége lett, többek között azon, hogy mennyire fontos, hogy jól tudjunk kezelni egy adott problémát vagy éppen konfliktus, és hogy mennyire fontos lenne a nehéz időkben a családi összetartás, a tisztelet és a türelem..!

Sándor Blanka 2020.04.18. 11:56:48

Szerintem ezt a történetet jobb lett volna epizódokra bontani, és a család tagjainak életét úgy követni, mert nekem nem állt össze egy filmmé. Külön- külön a szereplők mind érdekesek.
Maga a történet kicsit beteg nekem, de mégis sok realitást látok benne: Gloria Madrid külvárosában él a családjával. Az asszony takarít, a férje, Antonio taxizik és hamisítóként dolgozik. Képtelenek ötről a hatra jutni, az agyonhajszolt, gyógyszerfüggő anya, valamint az önző apa nem tudják összetartani a családot. A két tizenéves fiúk közül a nagyobbik droggal kereskedik, míg a kisebb homoszexuális, az anyósa meg teljesen őrült. Gloriában egy nap megszakad valami, megelégeli a kilátástalan helyzetet, megöli a férjét, a homoszexuális Miguelt pedig eladja egy pedofil fogorvosnak.
Ez se lesz az a film, amit többször megfogok nézni, mert valahogy végig feszülten néztem, és az meg mégjobban elszomorít, hogy ilyen a való életben is van. Nyilván érdemes betekintést nyerni az ilyen gondolkodásba, életvitelbe, de engem mint írtam felháborít.

Sándor Blanka 2020.04.18. 12:00:41

@Sándor Blanka: És még annyi, hogy azért ez a film után elgondolkodtató, hogy mit tekintünk súlyos problémának a családban vagy magában az életben?! Tényleg olyan nagy probléma?!

Orbán Estilla 2020.04.28. 13:43:36

Hangulatában egészen komor, nyomasztó a film, humora számomra inkább egyfajta sajnálkozás azon, hogy milyen lehet szegénynek lenni és a tudat, hogy bármikor mi is ilyen körülmények közé zuhanhatunk.
A kicsiny panellakások negatív sztereotip oldalát mutatja meg: nagy család egy kis lakásban, rossz személyes kapcsolatok, nehéz megélhetés, rossz(?) szomszédság, drog, prostitúció, hűtlenség, gyilkosság.. Ebben a műben is főleg a nők körül forog a cselekmény. A drogfüggő családanya, a bolond anyós, a drogdíler nagy testvér, a nemtörődöm családapa, a normális kis testvér mind egy helyen.
Keresési eredmények
Internetes találatok
Carmen Maura színészi játéka tökéletesen átadaj azt a reménytelenséget, elfojtott dühöt, ami végig kíséri a történetet.
A szereplők közül leginkább a nagymama az, aki az időskori hóborjaival és évtizedek alatt rögzült szokásaival a legelfogadhatóbb személy és szerintem ez is a film egyik kifordított üzenete, hiszen legtöbbször úgy gondolkozunk az idősekről, akiknek már elfogadjuk, hogy logikátlan és "bolond" cselekedeteik vannak.
A film címe alapján más végkimenetelre számítottam, de így is kicsit üres maradt számomra a történet vége.

Kotrocó Gyula 2020.04.28. 13:45:09

A film önmagában elég általános társadalomkritika szinten indul. De amint elkezdjük nézni vizsgáljuk az indítékokat rájövünk hogy igazságszerint senkinek nem tudjuk megtalálni miért viselkedik ilyen groteszk módon. Aztán ahogy egyre inkább betekintést nyerünk ebbe a faramuci élethelyzetbe a spanyol panelrengeteg elcsigázott lelkeinak bolyongó abszurditását. Minden karakter jellemhibák sorát hordozza. Pédául a gyerek drogkereskedéssel foglalkozik, a másik végtelenül koravén és ferdehajlamú, az édesanya gyógyszerfüggő, az apa egy hétpróbás hamisító taxisofőr. Egymással úgy bánnak mint a kutyával kihasználják egymást és gyakorlatilag egy ideális családkép ellenkezőjét láthatjuk. De mivel a film azonnal ezzel indít és ezt végig meg is tartja olyan természetesnek hat mintha az lenne furcsa hogy valaki nem árul drogot. Ahogy haladunk a cselekményben egyre inkább feltűnnek elemek amik szinte azonnal groteszkül viccesek és nagyon jót vidulhatunk a szerencsétlen család mindennapi szenvedésein. Szépen lassan kibontakoznak a dolgok amikkel kizökkennek a szereplők a mindennapokból. A nagymama hazahoz egy gyíkot. Az apa egyik véletlenszerű kiliense a ki maga és a testvére is igen jó anyagi helyzetben van kieszelnek egy tervet amibe az apa nem akar részt venni hogy Hitler kézírását hamisítsa. Így megpróbálják a régi szerelmével megvesztegetni. Mindennek következéseképpen új konfliktusok születnek. Majd egy baleset ad végső pontot a család mindennapi életére. A nyomozás során talán egyetlen valamire való szereplőnk a Városi Gyík is elhalálozik. Ennek hatására a főszereplők életében pálfordulatként rosszból jóra fordulnak a dolgok és elkezdenek a normális élet irányába tendálni. Nagyon érdekes miként játszik el a film a mi erkölcsi normarendszerünkkel. Minden alkalommal újabb és újabb szörnyű tényeknek állít elébe amíg olyan elképszelhetetlen mégis valós helyzetbe csöppenünk, hogy már fel sem tűnik. Kiemelendő hogy minden karaktert bemutat és kidolgoz és egyik sem átlagos amelyik kicsit normálisabb pedig feketebárányként hat a sok kifordított dolog mellett a film során. Eggyes helyeken megmagyrázhatatlan dolgok történnek de azt mondjuk rá "hát jó" nevetünk egyet és figyeljük tovább. Én személy szerint kifejezetten jót vidultam ezeknek az embereknek a szenvedésein pedig igenis rosszul kellett volna magam éreznem. Mindenkinek ajánlanám a filmet aki nem csak az olcsó holywoodi " a robbanás minenremegoldás" témakört kedveli és el tud vonatkoztatni a normáktól, meg tud merülni abban hogy szembesüljön vele lehet más emberek borzalmas problémáján jót mulatni. Egyszer azt hallottam az ember ha ilyeneken nevet akkor a saját nyomorán nevet igazán. Ebben az esetben arra módosítanám azon is. Tanulságos megnéznünk ha egyedi dologra vágyunk.

Deák Dominika Debora 2020.05.15. 09:40:25

Úgy gondolom egy létező problémát mutat be a film. Sajnos ma is vannak olyan feleségek, édesanyák, akik kevés megbecsülést kapnak a családjuktól. Láthatjuk, hogy Glória minden erejével próbálja elvégezni a napi teendőket, egyszerre több munkahelyen dolgozik. Szomorú volt látni, hogy nemcsak a családja, de még ő sincs megelégedve önmagával. Ezzel szemben, a férj folyamatosan dicséretet kap, olyan dolgokért, amik sokkal kevesebb erőfeszítést igényelnek. A gyerekek felnéznek rá, illedelmesen beszélnek vele, az édesanyja támogatja. Glóriával viszont teljesen más a gyerekek kapcsolata. Főleg a nagyobb fiúnál érezhető ez, pl. rendszeresen "öreglánynak" nevezi. Meglepően ért az is, hogy milyen jó kapcsolatot ápol a nagymama az unokájával, inkább őt tekinti a fiú az anyjaként. Bizarr pillanat volt a filmben az, amikor a kisebb fiút örökbe adták az orvosnak, ez viszont egyáltalán nem viselte meg a családot. Érdekes megfigyelni a szomszéd és a kislánya közötti kapcsolatot is. A nő mostohán bánik a lányával. A kislány bűne viszont csak az, hogy emlékezteti az anyát a volt férjére. Ezt kimondott rossz volt végignézni. Belegondolni abba, hogy milyen mély sebeket ejthet ez a kislányon. Egy komoly fordulópont a filmben az, amikor a férj találkozni akar Ingrid Müllerrel, aki egy volt szerelme volt. Ezt ő teljes nyugalommal közli Glóriának, sőt még arra is megkéri, hogy vasalja ki az ingét. Ezt a megaláztatást már nem tudta eltűrni a feleség. Meggyilkolta a férjét, viszont ez nem volt szándékos. Ettől a pillanattól kezdve, teljesen átalakult a főszereplő viselkedése. Sokkal határozottabb lett, bízik önmagában. Jó volt látni, ahogy rendeződnek a kapcsolatok a családban, viszont fájdalmas is egyszerre, hogy ehhez az apa halála kellett. Szerintem a film legnagyobb tanulsága az, hogy csak akkor tisztelik az embert, ha ő is tiszteli önmagát. Teljesen másként alakulhatott volna a család sorsa, ha mindenkit egyenlő félként tekintenek.

Szécsényiné B. Ági 2020.05.15. 17:18:55

Nehéz így újat írni, sajnos csak most volt időm megnézni a filmet. Előttem szólók mindent elmondtak már róla. Én személy szerint szeretem az Almodoar filmeket így eszt a filmet is élveztem. Igen kicsit nyomasztó, de az élet is néha az. Egy valósághoz közeli, mégis így együtt a drogárus,homoszexuális, a gyógyszerfüggő és a feleségét csaló férfi együtt sok életre elég lehetne...Sokak által vitatott témák, ez megérne egy élő beszélgetést.

Czövek Boldi 2020.05.16. 13:49:26

Őszintén megmondom, elfelejtettem, hogy ehhez a filmhez nem írtam kommentet, pedig, ha jól emlékszem ez volt az utolsó film amit közösen néztünk még meg. Számomra a film kicsit vegyítette a dolgokat, mivel ezek úgymond "hétköznapi" problémák, de mégis ritka, hogy valaki ezeket egyszerre élje meg, hiszen külön-külön egy-egy ilyen bárkinél előfordulhat, itt viszont halmozva vannak, ami miatt nem is csoda, hogy Gloria "bekattan" és már képtelen racionális döntéseket hozni. Érdemes belegondolni, ki meddig bírna az ő helyzetében, s mikor szakadna el nála is a cérna. Tetszésemet nem nyerte a film, de kétségtelenül eq szint ahhoz, hogy mélyebben is belegondoljunk mondandójába.
süti beállítások módosítása